חרדה דנטלית

 
הפחד מפני רופא השיניים אינו רק בעיה של יחידים הסובלים מבעיות שיניים, אלא חלק מהתרבות והמיתוסים שרווחים בחברה המודרנית. לפני שאנחנו סוקרים את הדרכים והשיטות להנעים את הטיפול ולהפכו לידידותי ככל האפשר, בואו נקדיש כמה רגעים כדי לעקור את המיתוס מהשורש
 
אבות רפואת השיניים
אם גם אתם דוחים את הביקור אצל רופא השיניים עד לשעת החירום, מגלים רגישות כלפי ריחות שמזכירים את מרפאת השיניים ומרגישים פחד בלתי מוסבר לפני הביקור, כנראה שאתם סובלים מחרדה דנטאלית. תופעה זו אינה ייחודית רק לכם, ונחשבת לאחד מהמיתוסים העמוקים ביותר בתרבות המערבית. את העדויות הראשונות על רפואת השיניים אנחנו מאתרים כבר בעת העתיקה, בממצאים ארכיאולוגים שהשאירו הפיניקים טרם תקופת הברונזה, שהשתמשו בשיניים מלאכותיות שגולפו משנהב וחוטי זהב תומכים. מי שמיסדו את התחום היו דווקא היוונים, שנחשבים לחלוצי רפואת השן ובעלי המקצוע הטובים בתחום, וגם במצרים העתיקה פעלו בתחום מאמצע המאה ה-25 לפנה"ס. מי שיקרא בתנ"ך ימצא עדויות לרפואת השיניים גם בכתובים, כאשר יעקב אבינו מתייחס להיגיינת השן בדברו אל בניו (ולפי פרשנות חז"ל מדריכם להרבות באכילת מוצרי חלב עשירים בסידן - על מנת לשמר את השיניים ולסייע בהלבנתם): "חַכְלִילִי עֵינַיִם מִיָּיִן וּלְבֶן שִׁנַּיִם מֵחָלָב" (בראשית, מ"ט, י"ב).
 
שורשו של המיתוס
אבל את הדימוי הכל כך פולשני וכואב של רפואת השיניים הנחילו דווקא הרומאים, שהמשיכו את המסורת היוונית וניצלו את הידע שצברו בעיבוד מתכות אצילות למען פיתוח התחום. הרומאים עשו שימוש בפיסות זהב רך דקיקות על מנת ליצור גשר מאולתר, אך את השיניים עקרו ללא שימוש בחומרי הרדמה המוכרים לנו כיום, לבד מתפילות כוהנים וחומרים מאלחשים טבעיים. לא פלא שרפואת השיניים צברה עם השנים מוניטין מאיים ומכאיב, ובימי הביניים הוחמרה הבעיה כשנכנסו לשימוש שיטות עקירות שיניים במכשור מעורר חרדה, ששימש כמרים ונזירים לטיפולים דחופים. רק במאה ה-18 נטלו הרופאים הכלליים את המושכות בתחום, ונדרשו עוד שתי מאות עד שרפואת השיניים הפכה לתחום התמחות כירורגי נפרד. רק אז הותוו עקרונות הטיפול המודרני.
 
עד 5% מהאוכלוסיה
כיום מרבית הטיפולים אצל רופא השיניים אינם גורמים כל תחושת כאב למטופל, בזכות השימוש בחומרים מאלחשים, שכלול שיטות הטיפול והשימוש בציוד מודרני מתקדם. למרות כל זאת, אנשים רבים סובלים מחרדה מהותית ביחס לביקור אצל רופא השיניים: עד כדי כך שיזניחו את הטיפול ואף ימנעו מלעבור פרוצדורות פשוטות. סיבה נוספת לחרדה ניתן לזקוף לסמיכותו של הפה למערכת העצבים והרגישות הרבה שאנו מגלים באזור זה: השכיבה הפאסיבית על כיסא המטופל, רתיעה מפני מחטים, דם ודקירות. במחקרים האחרונים בתחום מעריכים כי לפחות 5% מהאוכלוסייה סובלת מחרדה דנטאלית, העלולה להוביל לא רק לבריאות פה ירודה וסיבוכים, אלא גם להימנעות מחיוך, הפצת ריח לא נעים וכאבים גדולים בהרבה מאלו הצפויים על כסא המטופלים.
 
מתמודדים עם הפחד
כיום עומדים לרשותנו מבחר שיטות, טכנולוגיות וחומרים מודרניים, המאפשרים למנוע גרימת כאב ולהפחית עד למינימום את תחושת אי הנוחות. לקראת הפגישה עם רופא השיניים מומלץ לשתף את הרופא בחששותיכם, ולהיעזר במהלכו בסייעת המרפאה - שתחזיק את ידכם ותסביר אודות הטיפול. כמו כן מומלץ לסכם עם הרופא על תנועת יד או סימן שיקנו לכם שליטה בטיפול ויאפשרו את עצירתו בשעת הצורך.
 
יוצאים עם חיוך
במרפאת ד"ר סלצ'ובסקי ליליאנה נפגשנו עם מאות מטופלים שסבלו מחרדה דנטאלית. בזכות הידע והניסיון שצברנו אנו מציעים ללקוחותינו ליהנות משירות מקצועי ומיומן, ההופך את הטיפול לנינוח וידידותי ככל האפשר. במקרה הצורך אנו נעזרים גם בגז צחוק (חומר מרגיע הנקלט בגוף בצורת שאיפה והופך את המטופל לנינוח ומשוחרר) אצל ילדים ומבוגרים, ומקפידים על תקשורת ישירה עם הרופא - המקנה לטיפול אווירה מרגיעה ואישית.
לקבלת המדריך המלא למניעת עששת וריח רע מהפה
מייל *
שם *
טלפון נייד *